Een portret van Henricus Liberti
Een muzikaal schilderij van Antoon Van Dyck (1599-1641) verklankt
Muziek uit Antwerpse manuscripten uit de 16e en 17e eeuw van o.a. John Bull, Peter Philips en Henricus Liberti, dat staat op het programma van een boeiende lezing gecombineerd met muziek uit deze periode. Spreker is Dr. Timothy de Paepe, André Poortvliet vertolkt de muziek op een kopie van een Vlaams klavecimbel uit het atelier van de beroemde Ruckers-dynastie,
De houding nochalant, de blik geïnspireerd en misschien ook een tikkeltje zelfvoldaan. In de hand een muziekpartituur. De kraag van het hemd bewust achteloos losgeknoopt. Een gouden ketting, opvallend gedragen. De Antwerpse barokke portretspecialist Antoon Van Dyck schilderde Henricus Liberti omstreek 1627-1632 als een zelfbewuste en getalenteerde musicus, iemand die wist wat hij waard was. Vandaag de dag is nog slechts een handvol van Liberti’s muziekwerken bewaard en over zijn leven er amper nog sporen te vinden.
Antoon Van Dyck
Timothy de Paepe publiceerde over dit interessante schilderij en vertelt tijdens deze avond over de culturele achtergrond van de stad Antwerpen in de 17e eeuw, de ambitieuze schilder Antoon Van Dyck en de raadselachtige componist Henricus Liberti. André Poortvliet zorgt voor de soundtrack bij het schilderij. Op een kopie van een Vlaams klavecimbel uit het atelier van de beroemde Ruckers-dynastie, vertolkt hij muziek die Henricus Liberti gehoord kan hebben: werken uit het Susanne van Soldt manuscript en van de Antwerpse componisten Peter Philips en John Bull. Van harte welkom op deze avond waarin 17e eeuwse schilderkunst en muziek elkaar ontmoeten en elkaar blijven inspireren.
Timothy De Paepe is directeur van Museum Vleeshuis | Klank van de Stad in Antwerpen en onbezoldigd wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Antwerpen. Hij studeerde Letterkunde (Universiteit Antwerpen) en Cultuurmanagement (Antwerp Management School). In 2011 promoveerde hij op een proefschrift over theater en opera in Antwerpen in de zeventiende en achttiende eeuw. Artikels van hem verschenen in onder meer Artibus et Historiae, Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, Journal for Seventeenth-Century Music en Jewish History. In 2018 verscheen van zijn hand Antwerpen Klavecimbelstad (Antwerp: City of Harpsichords), over de klavecimbelcollectie van Museum Vleeshuis. In 2022 publiceerde hij in de Phoebus Focus over een portret van Henricus Liberti door Anthony van Dyck.
André Poortvliet heeft een passie voor barokmuziek en deelt deze graag met het publiek door het geven van concerten op klavecimbel, klavechord, historische orgels en met ensemble Consort of Voices. Hij volgde klavecimbel- en orgellessen en lessen basso continuo bij Leen de Broekert. Daarnaast waren privélessen klavecimbel bij Bob van Asperen belangrijk in zijn ontwikkeling. Ook volgde hij masterclasses bij onder andere Pierre Hantaï, Christophe Rousset, Francesco Cera en Marieke Spaans. Hij is gefascineerd door historische klavierinstrumenten en heeft een collectie klavecimbels en klavechorden van meesterbouwers als Jan Boon, Cornelis Bom en Bruce Kennedy. Hij is organist van de Oostkerk in Middelburg en initiatiefnemer en bestuurslid van Stichting De Rijckere-orgel 1776.
Programma info & Reserveren