Recensie: passievolle liefdesliederen uit het 17e-eeuwse Florence
Il Dolce Stil Nuovo door Consort of Voices in de Engelse Kerk, Middelburg
Op donderdagavond 15 augustus transformeerde de Engelse Kerk te Middelburg in een intiem podium voor het betoverende concert Il Dolce Stil Nuovo door het ensemble Consort of Voices. Het programma, gewijd aan passievolle liefdesliederen uit het 17e-eeuwse Florence, bracht zowel de artistieke als de emotionele diepte van deze tijdloze muziek tot leven.
Het ensemble, bestaande uit Marlotte van ’t Hoff (sopraan), Nelleke Boosman (theorbe), en André Poortvliet (klavecimbel), onderscheidde zich door hun professionele en persoonlijke benadering van deze historische muziek. Elk lid van het ensemble bracht zijn eigen unieke kwaliteit naar voren, waardoor een rijke en genuanceerde uitvoering ontstond.
een perfect gevoel voor timing
Marlotte van ’t Hoff imponeerde met haar warme en soepele sopraan. Haar stem wist de nuances van zowel tekst als muziek met sprankelende helderheid over te brengen, wat ervoor zorgde dat elk woord en elke noot doordrong in de serene akoestiek van de kerk. Ze gaf de oude teksten een frisheid en directheid die het publiek raakte.
Nelleke Boosman ondersteunde met haar theorbe de sopraan op indrukwekkende wijze. Haar basso continuo was warm en sonoor, met een perfect gevoel voor timing en dynamiek, waardoor de harmonie en structuur van de muziek werden versterkt zonder de vocalen te overschaduwen.
Een absoluut hoogtepunt
André Poortvliet stal de show met zijn virtuoze spel op het klavecimbel. Zijn interpretatie van Michelangelo Rossi’s Toccata Settimo was een absoluut hoogtepunt van de avond. De snel en perfect uitgevoerde loopjes, gecombineerd met de indrukwekkende chromatiek, brachten het klavecimbel volledig tot zijn recht. Het instrument klonk in al zijn glorie en Poortvliet liet de complexe compositie met ogenschijnlijk gemak tot leven komen.
De avond werd afgesloten met de toegift Cara è la rosa van Andrea Falconieri, een keuze die een prachtige afsluiting vormde van een bijzondere avond. Dit stuk, vol warmte en melancholie, klonk in de prachtige akoestiek van de Engelse Kerk alsof het speciaal voor deze ruimte was geschreven.
Een avond vol muzikale verfijning en passie
Het programma was zorgvuldig samengesteld, met werken van onder andere Giulio Caccini, Jacopo Peri en Girolamo Frescobaldi. De intieme en heldere klanken van de uitvoeringen kwamen perfect tot hun recht in de Engelse Kerk, een ruimte die de subtiele details van deze muziek benadrukte.
In zijn geheel was Il Dolce Stil Nuovo een avond vol muzikale verfijning en passie. De combinatie van getalenteerde musici, een perfect gekozen repertoire en de betoverende akoestiek van de Engelse Kerk zorgde voor een onvergetelijke ervaring.
Bravi tutti!
Concert gemist?
Bekijk hier onze agenda zodat u geen een evenement meer mist!