De artistieke dialoog tussen Rodin en Klimt
De ontmoeting tussen Klimt en Rodin betekende een kruisbestuiving van ideeën
In de Engelse kerk is momenteel onder andere te bewonderen een groot formaat vintage gelatin silver print, gemaakt door de Fransman Bruno Jarret (1946 – ). De foto is een opname van La Danaïde, een meesterwerk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin (1840 – 1917).
La Danaïde verbeeldt een van de dochters van Danaos, Hypermnestra, die volgens de mythologie, zoals beschreven in Ovidius’ Metamorfosen, veroordeeld werd tot de eeuwige taak om een lek vat te vullen. In plaats van de straf centraal te stellen, koos Rodin ervoor een moment van diepe uitputting en berusting vast te leggen, gekenmerkt door de gratie en vloeiende lijnen die zo typerend zijn voor zijn werk.
Dit beeld, dat deel uitmaakt van de prestigieuze collectie van het Louvre, combineert een zachte elegantie met een gevoel van tragiek en eeuwige droefheid.
Samenspel van licht en schaduw
De foto van Bruno Jarret, een vintage gelatin silver print uit 1980, versterkt de emotionele impact van Rodins sculptuur. Door het samenspel van licht en schaduw over de gladde contouren van het lichaam, benadrukt de foto de sensuele vormen en de innerlijke wanhoop van Hypermnestra. De foto nodigt de kijker uit om zowel de esthetiek van het marmer te bewonderen als de tastbare, koele gladheid van het steen te voelen – een metafoor voor het harde lot van het mythologische personage.
Rodin slaagde erin om in La Danaïde een diep menselijk gevoel van uitputting en hopeloosheid te verbeelden, waarbij de gladde lijnen van het vrouwelijke lichaam contrasteren met de ruwe, ongepolijste rots waarop zij rust. Haar liggende houding, haar gezicht weggewend van de kijker, en het gewicht van haar lichaam drukken een bijna universele vorm van verdriet en berusting uit.
Ontmoeting tussen Rodin en Klimt
Gustav Klimt en Auguste Rodin ontmoetten elkaar in 1902 tijdens de 14e tentoonstelling van de Wiener Secession in Wenen, waar Klimt de beroemde Beethovenfries presenteerde en Rodin zijn werk tentoonstelde. Deze ontmoeting markeerde een moment van wederzijdse bewondering en artistieke invloed tussen twee grootmeesters van de Europese kunst.
Invloed van Rodin op Klimt
Rodin’s expressieve beeldhouwkunst, met zijn focus op emotie, sensualiteit en de menselijke vorm, had een aanzienlijke impact op Klimt. Rodin wist diepgaande menselijke emoties vast te leggen in zijn beelden, zoals in La Danaïde, en deze gevoelsgeladen benadering van de menselijke figuur resoneerde sterk met Klimt. In Klimts latere werk, zoals De Kus en Danaë, is de invloed van Rodin’s gevoelsmatige en sensuele weergave van het lichaam duidelijk zichtbaar. Net als Rodin begon Klimt de menselijke figuur te behandelen als een middel om emoties zoals verlangen, liefde, en lijden op een intieme en psychologisch geladen manier te verbeelden.
Klimt bewonderde Rodins vermogen om de complexiteit van het menselijk lichaam en de onderliggende emoties met zulke vloeiende, natuurlijke vormen uit te drukken. Deze ontmoeting versterkte Klimts streven naar een meer expressieve benadering van het menselijk lichaam, waarbij hij niet alleen de fysieke sensualiteit benadrukte, maar ook de psychologische en emotionele gelaagdheid van zijn onderwerpen.
Invloed van Klimt op Rodin
Rodin was op zijn beurt gefascineerd door Klimts decoratieve stijl en symboliek. Hij zou naar verluidt diep onder de indruk zijn geweest van het Beethovenfries, waarin Klimt op monumentale schaal een rijke combinatie van symboliek en ornamenten presenteerde. Klimts gebruik van gouden tinten, geometrische patronen en zijn innovatieve mix van figuratieve en abstracte elementen gaf Rodin een nieuwe blik op hoe decoratie en symboliek kunnen worden verweven in de representatie van het menselijk lichaam.Hoewel Rodin al bekend stond om zijn emotioneel geladen beeldhouwwerken, inspireerde Klimts benadering van ornament en zijn symbolische diepgang mogelijk Rodin om het concept van lichamelijke schoonheid te benaderen met een meer decoratieve en mythologische insteek. Klimt’s werken vertoonden een dynamiek en verfijning die Rodin waardeerde en die hem een bredere visie gaf op hoe kunst het menselijke verlangen en de mythologie kon verkennen.
Een wederzijdse artistieke dialoog
Hoewel Klimt en Rodin verschillende disciplines beoefenden, creëerden ze een artistieke dialoog die verderging dan enkel techniek of medium. Hun wederzijdse bewondering voor elkaars werk lag in hun gedeelde ambitie om het menselijke lichaam te gebruiken als expressief en emotioneel medium. Klimt deed dat met verf, patronen en symboliek, terwijl Rodin dat deed met vorm, beweging en volume. Beiden gaven vorm aan de sensualiteit en kwetsbaarheid van de mens, waarbij ze zowel fysieke schoonheid als psychologische diepgang onthulden.
Samengevat
De ontmoeting tussen Klimt en Rodin betekende een kruisbestuiving van ideeën, waarbij ze elkaar inspireerden om de grenzen van hun kunstvormen verder te verkennen. Deze wederzijdse invloed is terug te zien in hun latere werken, waarin sensualiteit, emotie en symboliek centraal bleven staan, en de relatie tussen lichaam en geest op een vernieuwende manier werd uitgedrukt.
Meer info over deze vintage gelatin silver print uit 1980, kijk hier.
lezing door André Romijn
Sluit aan bij de fascinerende lezing door kunstenaar André Romijn over het leven en werk van Gustav Klimt, een van de grootste kunstenaars van de moderne kunstgeschiedenis. Deze lezing valt samen met de expositie “Gouden Glorie: Klimt en de Kunst van Verfijning”, waarin het gebruik van bladgoud in Klimts werk en dat van andere kunstenaars wordt belicht. Romijn duikt dieper in de unieke relatie van Klimt met goud, een materiaal dat niet alleen voor visuele pracht zorgt, maar ook diepe symboliek draagt. Kijk hier voor meer info!