
Astrid Ritskes
Astrid Ritskes/Mevrouw R. heeft op Willem de Kooning Academie driedimensionale vormgeving gestudeerd en autonoom tekenen en schilderen op Hogeschool van de Kunsten te Utrecht. Tijdens de studie ontdekt ze schrijven als creatief proces. Schrijven en tekenen is observeren en voor haar de basis van creatief werk. Observeren is Astrid met de paplepel ingegoten, uit pure fascinatie voor de mens. Zij gelooft dat een brok in de keel, een glimlach, een traan wegpinken, kippenvel, een aha-erlebnis, verbazing, een voorgehouden spiegel en het stelen van harten veel kan opleveren.
Vanuit haar eigen atelier stapt Astrid ijverig de wijde wereld in om haar creativiteit in te zetten, door te geven en te hergebruiken. Hierbij gebruikt ze haar Onuitputtelijk Rariteitenkabinet. Opgegroeid tussen verzamelingen ging Astrid al snel mee op inkoopreisjes langs kringloopwinkels en rommelmarkten. Als tienjarige wist zij hoe ze moest afdingen. Het geringe zakgeld ging op aan zorgvuldig geselecteerde nostalgische rariteiten, al wist zij die toen nog niet te categoriseren.
Daarnaast is Astrid sinds 1999 vakdocent op creatieve vakopleidingen. Ze is momenteel verbonden aan HKU in Utrecht.
Astrid knipt, tekent, dicht, schrijft, fotografeert, bouwt installaties, verzamelt rariteiten, doceert en maakt iedere dag een krantenkoppenknipselgedicht op Instagram, speciaal voor u!

Titel: Een vrouw zittend aan tafel (vrij naar Geard Ter Borch) | Afmeting: 66.5 x 45.5 cm | Techniek/materiaal: Knipwerk, papier, eiken laatje | Creatie 2024 | Verkoopprijs: NVT
Dit geknipte werk is gebaseerd op een tekst uit een 18e eeuwse veilingcatalogus, over een werk van Gerard Ter Borch. (1617- 1681) Het werk is in 1771 gezonken, met het schip Vrouw Maria. De connectie met Mensen van Walcheren is de maritieme geschiedenis en tradities van de gegoede burgerij in de 17e eeuw. Mijn palet bestaat uit papier: in catalogi van kunstveilinghuizen, zoek ik naar de juiste kleurtonen en plasticiteit. Al knippend ontstaat het beeld.
Knippen is geen fijnschilderen. In de beperking schuilt de kracht. Het dwingt te zoeken naar de essentie: met eenvoudige vormen een verhalend en elegant beeld te creëren.